Een pleidooi voor een kalm brein

Kennis over het brein in relatie tot opvoeding…. En dat onderwerp komt van mij, een intuïtieve, energetische therapeut en reader. Dat lijkt tegenstrijdig.

Toch gebruik ik in mijn werk als systeemtherapeut en orthopedagoog uitleg over de werking van de hersenen vaak; en ook in mijn kinderfluistersessies van hoogsensitieve kinderen (HSP) – vooral de strong willed kinderen, kom ik dit veel tegen. Het geeft namelijk veel inzicht en handvatten om met je kind om te gaan wanneer het gaat over emotieregulatieproblemen en overprikkeling, trauma en hechting. Daarom in dit bericht deze kennis in een notendop.

Wanneer een kind opgroeit zonder veel stress, dan ontwikkelen alle gebieden van het brein zich goed; de gebieden die zich bezig houden met logisch ordenen, inleven in de ander, emoties reguleren. Deze delen behoren bij het zogenaamde mensenbrein. Bij stress en gevaar (en overprikkeling) schiet het kind uit het gebied waarin de impulsen goed gereguleerd kunnen worden (‘the window of tolerance’) in het zoogdierenbrein. Dat is het gebied van overleven; de reflex tot vechten, vluchten of bevriezen. In kindertermen; het kind gedraagt zich als een leeuw, hert of konijn.
Bij ouders roept een kind dat brult als een leeuw op om terug te brullen; toch is het kind het meest gebaat bij een ouder met een kalm brein; dan kalmeert het kind het snelst en zakt het weer terug in een staat waarin de oren weer kunnen luisteren en de hersenen weer logisch na kunnen denken.

Dus eerste hulp bij ontploffende kinderen is:
– Stop met uitleggen en overtuigen en geef nog maar 1 boodschap aan je kind;
– laat je kind uit de situatie gaan (time-out nemen of voor een puber “even chillen”) en afkoelen.
– Of ga zelf uit de situatie als jouw stress te hoog is! Daarmee geef je het goede voorbeeld.
– Wanneer het kind het verdraagt is aanraking helpend; dan ontspant het brein sneller.
– En pas na het afkoelen volgt een goed gesprek…

Succes!