Plastic soep

Ze neemt contact op met de vraag of ik mee wil kijken in de schoolkeuze voor zoon Isaak. Op de basisschool in het dorp was alles veilig en vertrouwd, maar ze denkt dat hij -als gevoelige jongen- wel op de juiste school met de juiste sfeer en leerwijze terecht moet komen. We doen de kinderfluistersessie via beeldbellen, en haar man is er ook bij. Ik maak contact met Isaak en vraag naar het eerste beeld. Ik zeg: “Hij laat meteen zien dat hij alleen leert als iets hem interesseert. Als hetgeen hij moet leren verband houdt met iets dat er ècht toe doet, zoals de plastic soep ofzo…”

Mond van man valt open. Hij vraagt wat we telefonisch precies voorbesproken hebben. Isaak blijkt namelijk de afgelopen vier weken over niets anders gesproken te hebben over het onderwerp van zijn spreekbeurt: De Plastic Soep!

In mijn readingen bij hooggevoelige kinderen zie ik vaak terug dat het voor hen belangrijk is dat lesstof aansluit bij èchte dingen, bij reële zaken die ertoe doen in de wereld. Gewoon sommen maken is niet interessant. Maar uitrekenen hoe groot het oppervlakte van de plastic soep is, of omrekenen van hoeveel plastic afval er weer nieuw gerecycled materiaal ontstaat, heeft te maken met de aarde waarop wij leven. Het is niet alleen concreet, maar raakt aan het gevoel van verbonden zijn met Moeder Aarde en goed voor haar willen zorgen. En dát is waar een hooggevoelig kind wél warm voor loopt…

Hopelijk gaat het schoolsysteem zich langzamerhand hier ook op aanpassen. Tot die tijd is het fijn dat Isaak ouders heeft die op energieniveau laten meekijken welke school er bij hem past. Zij hebben in ieder geval vertrouwen dat ze de juiste keuze hebben gemaakt voor deze belangrijke overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.